Dezbaterea despre salubrizare

Marti, 29 decembrie, in sedinta Consiliului Local Bragadiru, primul punct discutat la lucrari curente a fost subiectul SALSERV, ca urmare a referatului depus de consilierii PMP pe 15.12.2020, in care am reluat solicitarile din referatul depus pe 16.11.2020, caruia i-a dat citire presedintele de sedinta. Avocatul SALSERV a venit in sedinta, la solicitarea noastra. Este a doua oara cand se intampla acest lucru, despre discutia din 2019 scriam aici https://bragadirumeu.ro/uncategorized/salserv-la-raport/.

Sunt multe nemultumiri la adresa operatorului de salubrizare, despre care am scris de-a lungul timpului, dar anul acesta situatia a ajuns la alte cote dupa ce Salserv a incheiat contracte cu asociatiile de proprietari din Cartierul Latin. Situatia de acolo a aratat o serie de probleme cu care ne confruntam in oras: spatii de depozitare insuficiente, nivel scazut de constientizare a colectarii selective in randul populatiei, capacitatea operationala scazuta in randul Salserv, nepasare in randul administratiei publice locale.

Consilierul local PNL, Adrian Dumitru, a afirmat ca problemele in Cartierul Latin pleaca de la faptul ca locuitorii nu au declarat numarul real de persoane, sustinand ca ajung pana la 10.000 persoane, fiind sustinut in afirmatii si de dna administrator public, Feny Tabacu.

Avocatul Salserv a prezentat situatia din Cartierul Latin si demersurile facute in urma notei de control a ANRSC, ca urmare a sesizarii mele si a celorlalti cetateni. Acesta a facut referire si la firma GAD, care a prestat serviciul in cartier pana in luna februarie. Iar eu i-am amintit ca am fost singura care i-a informat si indemnat pe cetateni sa isi faca contracte cu Salserv, dupa aprobarea hotararii de anul trecut privind taxa speciala aplicata celor care nu aveau incheiat contract pentru serviciul de salubrizare, deoarece exista obligativitate in acest sens ( art. 119 lit. i) din Ordinul nr. 82/2015 privind aprobarea Regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare a localităților: i) să încheie contracte pentru prestarea unei activități a serviciului de salubrizare numai cu operatorul căruia autoritatea administrației publice locale i-a atribuit, în gestiune directă sau în gestiune delegată, activitatea respectivă;” ).

Pentru Salserv principala problema o reprezinta faptul ca nu sunt trecute toate persoanele in contracte si astfel nu sunt platiti corespunzator pentru serviciul pe care il presteaza, desi ei si acum ridica de 5 ori pe saptamana in cartier, fara sa perceapa alti bani.

Ei cred ca principala problema a cetatenilor a fost tariful mai mare fata de cel platit in anii trecuti la o alta firma.

Sunt nemultumiti de faptul ca am insistat asupra aspectului legat de mizeria lasata in urma in spatiile de colectare, asemanandu-le cu ghenele unde nu fac ei curat. In timp ce avocatul Salserv facea referire la cartierul latin ca la o curte privata, eu ii reaminteam ca exista obligatia expres mentionata la art. 22 alin. 5, 6,7, si art. 116 lit. i) din Regulamentul de Salubrizare de a lasa curat in urma ( i) să presteze serviciul de salubrizare la toți utilizatorii din raza unității administrativ-teritoriale pentru care are hotărâre de dare în administrare sau contract de delegare a gestiunii, să colecteze întreaga cantitate de deșeuri municipale și să lase în stare de curățenie spațiul destinat depozitării recipientelor de colectare și domeniul public; )

Art. 22

In timp ce dl Dumitru spunea ca el nu a vazut niciodata gunoi in urma Salserv, s-a trezit si dl Patachia, consilier PNL trecut prin PSD-PDL ca sa isi asigure functia vesnica de consilier local si sa obtina beneficii pentru sine si familia sa, sa spuna ca probabil pun eu sau alti cetateni intentionat gunoaie in urma autoutilitarei si fac poze.

La intrebarea consilierilor USR PLUS care este solutia propusa pentru a rezolva problema, dar avocatul a evitat raspunsul, continuand sa citeasca din raspunsul de la ANRSC. A afirmat ca in 2009 au oferit un pret pentru 3 colectari pe saptamana si au castigat avand cel mai mic profit, din care au suportat 5 ridicari pe saptamana.

Legea 101/2006 a serviciului de salubrizare a localităţilor prevede ca la un numar mai mare de ridicari decat cel cuprins in caietul de sarcini, operatorul sa solicite aprobarea unui proiect de hotarare care sa prevada un tarif diferentiat pentru mai multe ridicari.

Bineinteles, dna administrator public a intervenit in discutie accentuand ca principala problema o reprezinta nedeclararea numarului real de locuitori, ceea ce duce la generarea unei cantitati mai mare de gunoi.

Pe acest rationament, am intrebat ce s-ar intampla daca de maine ar figura 10.000 locuitori in cartier in contracte, ce solutie are Salserv ca sa deblocheze situatia. Dna administrator sustine ca operatorul isi va presta serviciul cu calitate si va dimensiona mai bine numarul de personal si masini trimise in cartier. Avocatul a spus ca exista capacitate operationala de a presta serviciul, ca raspuns la insistentele consilierilor.

O alta problema este si asteptarea cetatenilor de a presta Salserv si alte servicii( maturare, strangere gunoaie din parc, curatare alei si drumuri). Dupa ce au transmis si cel de-al doilea contract, asociatiile de proprietari au raspuns ca terenurile nu le apartin. Dar Salserv considera ca dreptul de servitute le permite sa incheie un contract pentru curatarea terenurilor.

Dupa calculele lor, ar trebui sa fie rdicari zilnice, a afirmat avocatul Salserv, tocmai pentru ca spatiile de colectare sunt subdimensionate. Varianta platformelor subterane poate asigura un volum mai mare, dar implica costuri mari.

I-am adus aminte dlui avocat ca ultimele sesizari au plecat de la nemultumirile cetatenilor cu privire la faptul ca intr-o vineri nu au fost ridicate toate pubelele, iar luni erau sufocate spatiile de colectare de gunoaie.

Dna Serban a spus ca nu e corect ca SALSERV sa ridice de mai multe ori de la unele asociatii de proprietari pe propria cheltuiala.

Eu i-am spus ca am initiat un proiect de hotarare care prevede posibilitatea de face 4-5 ridicari pe saptamana din punctele de colectare care nu pot fi dimensionate corespunzator cu numarul de persoane, la acelasi tarif.

Reactia a fost ca nu pot reglementa in Consiliu altceva fata de ce se regaseste in lege. Numai ca la Bragadiru nu se respecta ce scrie in Regulamentul Cadru la art. 21 – frecventa ridicarilor si a fost preluat in HCL nr. 173/2019. Ridicarea din punctele de colectare ale blocurilor o data la 2 zile inseamna in 4 ridicari in saptamana impara luni-miercuri-vineri-duminica si 3 ridicari in saptamana para marti-joi-sambata. Daca acest program ar fi respectat de operator, nu am fi ajuns si avem aceste probleme si sa incercam sa cautam solutii pentru a propune negru pe alb ceea ce exista deja, dar nu se respecta.

Dl Patachia spune ca ar trebui sa semnalam direct telefonic reprezentantului salserv problemele din teren, nu doar sa facem reclamatii.

Avocatul Salserv m-a asigurat ca fiecare prestatie este confirmata prin proces verbal semnat de reprezetantul Primariei, dar eu i-am spus ca din birou se poate semna orice. Dna administrator public s-a inflamat, spunand ca ea face teren si suna de fiecare data la Salserv. Atunci eu am intrebat-o daca ea este responsabila de monitorizarea Salserv, deoarece anul trecut seful de la Gospodarire a spus in sedinta ca el nu este responsabil de monitorizarea activitatii Salserv in raport cu cetatenii.

In sala au mai fost prezenti 2 cetateni, care au luat cuvantul exprimandu-si nemultumirile, din pacate din cartierul Latin nu a fost nimeni.

I-am spus dlui avocat ca daca este convins ca sunt multi oameni care nu isi fac contractele, Politia Locala ar trebui sa ii verifice daca avem atatia oameni iresponsabili care vor sa incalce legea si sa fie amendati. Dar tot dl avocat a sustinut ca este groaie procedura, si ca mai bine ii responsabilizam.

A fost abordat si subiectul colectarii selective a deseurilor, dand din nou vina pe modul iresponsabil in care cetatenii colecteaza gunoaiele, dar uitand ca nu s-au facut actiuni de informare si constientizare a populatiei.

Conform unui tabel centralizator cu punctele de colectare din cartier, sunt declarate 3445 persoane, iar pe data de 17.12.2020 au fost suplimentate numarul de pubele. Din pacate a fost nevoie de sesizari multiple, ca cei de la Salserv sa faca acest lucru, desi era evident, dupa ce au sistat ridicarile zilnice de gunoi, ca nu au cum sa faca fata pubelele existenta la punctele de colectare.

Avocatul Salserv ne-a spus la finalul dezbaterii ca principala problema o reprezinta majorarea pretului de depozitare la groapa de la 120 lei/tona la 200 lei/tona, ceruta de SC ECO SUD SA, firma care gestioneaza groapa de gunoi de la Vidra, judetul Ilfov, unde ajunge cea mai mare paret din gunoaiele produse de bucuresteni si ilfoveni. Salserv nu a inclus modificarea de tarif de la 80 la 120 lei la groapa in modificarea tarifului, ci doar contributia pe economie circulara, iar in aceasta perioada au suportat din banii lor diferenta de pret.

Despre situatia tragica va invit sa cititi intr-un reportaj pe https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/social/capitala-in-fata-unei-crize-majore-a-gunoaielor-1410939

Nu ne-a fost explicata justificarea pentru majorarea tarifului la depunerea in rampa, ci doar presupunerea ca administratorului gropii de la Vidra i s-a pus in vedere ca trebuie sa se modernizeze ca sa isi reia licenta, iar SC ECO-SUD SA vrea sa isi recupere banii de la firmele de salubrizare, care vor trebui sa majoreze tariful. Dupa calculele celor de la Salserv, ar trebui majorat tariful la peste 17 lei. In lipsa unei hotarari de consiliu, avocatul Salserv se teme ca in 3 luni de suportat aceste noi tarife firma ar intra in faliment, asa ca ne-a adus la cunostinta situatia ca sa gasim o solutie si sa facem si noi adresa la alte autoritati.

Genul acesta de probleme au fost solutionate de alte administratii publice locale prin subventionarea din bugetul local a diferentei de tarif. O astfel de solutie este viabila doar pentru scurt timp, in conditiile in care exista in implementare proiecte de modernizare a gropilor de gunoi, pentru a face o valorificare corecta a deseurilor, ceea ce la noi nu se face in acest moment si nici nu vad o rezolvare in viitorul apropiat in care vom plati penalitati, dupa ce Comisia Europeana va deschide procedura de infringement pentru nerespectarea obligatiilor asumate.

Chiar daca in urma acestei dezbateri nu au rezultat solutii clare care sa ne asigure ca operatorul face tot posibilul sa respecte legislatia si consilierii locali au viziuni diferite despre prestarea serviciului de salubrizare, fiind lansate multe vorbe in vant, sper ca atitudinea operatorului sa se schimbe si angajatii sa isi faca reaba cu mai mult simt de raspundere.

In ceea ce va priveste pe dumneavoastra, dragi locuitori ai orasului Bragadiru, fac apel la RESPONSABILITATE! Colectati corect deseurile si depozitati-le asa cum trebuie, ca sa contribuim in mod responsabil si durabil la protejarea mediului, caci fiecarei gunoi ingropat si nu reciclat ne afecteaza pe fiecare dintre noi intr-o forma sau alta!

Pentru un #BragadiruOrasCurat avem nevoie ca parteneriatul intre cei trei actori implicati( locuitori – operator – administratie publica) sa fie functional.

Cu stima,

Teodora Desaga

Consilier Local PMP Bragadiru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *