Analiza bugetului si executiei bugetare pe anul 2020
Stimati cetateni ai Orasului Bragadiru,
Ma numesc Valentina Cojocariu, 👩🏻🏫sunt de profesie economist, locuiesc in Bragadiru si nu pot sa nu imi pun intrebari despre modul in care se folosesc 💰banii din bugetul public al Orasului Bragadiru, la care contribuim cu totii.
De 2 luni de cand sunt consilier local 👩🏻💼 , am auzit mereu din partea d-nei administrator public ca nu sunt bani pentru investitii, ca bugetul local este foarte mic in comparatie cu alti ani din cauza 📉 neplatii impozitului pe proprietate de catre cetateni, asa ca am comparat 📝 documentele privind bugetul si executia bugetara disponibile pe site.
ANALIZA BUGETULUI PE ANUL 2020
📗In HCL nr. 52/2020 prin care a fost aprobat initial bugetul local avem urmatoarele preconizari 📊:
🪙-VENITURI PROPRII 70.019.240 lei, din care VENITURI din cote defalcate din IMPOZIT pe VENIT 27.391.700 lei, VENITURI din impozite si taxe pe PROPRIETATE 26.409.990 lei si VENITURI din Impozite si taxe pe bunuri si servicii 9.345.520 lei.
📌 -TOTAL CHELTUIELI 83.384.120 lei, din care CHELTUIELI CURENTE/FUNCTIONARE 49.961.550 lei, din care CHELTUIELI DE PERSONAL 14.822.510 lei, si CHELTUIELI DE CAPITAL/ DEZVOLTARE 33.422.570 lei
📘In HCL nr. 170/2020 prin care a fost aprobata ultima rectificare bugetara avem urmatoarea situatie:
🪙-VENITURI PROPRII 50.189.010 lei, din care VENITURI din cote defalcate din IMPOZIT pe VENIT 18.412.730 lei, VENITURI din impozite si taxe pe PROPRIETATE 13.756.560 si VENITURI din Impozite si taxe pe bunuri si servicii 11.429.350 lei.
📌- TOTAL CHELTUIELI 62.083.370 lei, din care CHELTUIELI CURENTE/ FUNCTIONARE 47.128.270 lei, din care CHELTUIELI DE PERSONAL 13.816.140 lei, si CHELTUIELI DE CAPITAL/ DEZVOLTARE 12.323.540 lei.
✅Se pot trage primele concluzii:
1️⃣SECTIUNEA DE DEZVOLTARE care presupune finantarea obiectivelor de investitii a avut de suferit din cauza micsorarii veniturilor, suma diminuandu-se la 36,87% din valoarea initiala preconizata.
2️⃣Veniturile proprii au fost micsorate cu au fost micsorate la capitolul venituri din impozite si taxe pe proprietate, suma diminuandu-se la 52% din valoarea initiala preconizata.
EXECUTIA BUGETARA PE ANUL 2020
Conform definitiei din Legea finantelor publice nr.500/2002, 📊 execuţia bugetară este activitatea de încasare a veniturilor bugetare şi de efectuare a plăţii cheltuielilor aprobate prin buget. Conform Art. 61 (1) Execuţia bugetară se încheie la data de 🗓️31 decembrie a fiecărui an. (2) Orice venit neîncasat şi orice cheltuială angajată, lichidată şi ordonanţată, în cadrul prevederilor bugetare, şi neplătită până la data de 31 decembrie se vor încasa sau se vor plăti, după caz, în contul bugetului pe anul următor.
📕Prin HCL nr. 169/2020, Consiliul Local Bragadiru a aprobat executia bugetara pe trimestrele III si IV ale anului 2020, din care reies urmatoarele informatii:
✅- raportat la prevederile trimestriale, dupa trimestrul III aveam o rata de colectare de 68,06% a veniturilor proprii, de 145% din cotele si sumele defalcate din impozitul pe venit, 40,28% din impozitul pe proprietate, 73,49% din impozitele si taxele pe bunuri si servicii, iar cheltuielile totale efectuate sunt la 55,18%.
✅- raportat la prevederile trimestriale, dupa trimestrul IV aveam o rata de colectare de 98,61% a veniturilor proprii, de 99,55% din cotele si sumele defalcate din impozitul pe venit, 77,74% din impozitul pe proprietate, 90,57% din impozitele si taxele pe bunuri si servicii, iar cheltuielile totale efectuate sunt la 85,17%.
⁉️Cum se explica aceste diferente?!
➡️Raportarea aferenta trimestrului IV este facuta la bugetul rectificat prin HCL. nr. 170, adica hotarare aprobata in aceeasi sedinta, dar ulterioara, si ignora bugetul initial aprobat prin HCL nr. 52/2020.
⁉️De ce?
➡️Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale prevede obligatia ordonatorilor de credite de a fundamenta veniturile proprii pentru anul curent cel mult la nivelul realizarilor din anul precedent, in situatia in care gradul de realizare a veniturilor proprii programate in ultimii 2 ani este mai mic de 97% pe fiecare an.
➡️Prin Decizia nr. 37/15.12.2020, Curtea de Conturi constata la primul punct incalcarea acestei obligatii de catre Primaria Bragadiru pentru bugetul pe anul 2019, desi in anii 2017 si 2018 incasarile realizate au fost mai mici de 97%.
📣Haideti sa vedem cum sta situatia comparand bugetul preconizat initial cu contul de executie realizat la sfarsitul anului:
☑️- raportat la prevederile initiale, dupa trimestrul IV aveam o rata de colectare de 77,03% a veniturilor totale, de 63,93% a veniturilor proprii, de 84,18% din cotele si sumele defalcate din impozitul pe venit, de 40,49% din impozitul pe proprietate, 110,79% din impozitele si taxele pe bunuri si servicii, iar cheltuielile totale efectuate sunt la 63,41%.
Am intrat in atatea detalii statistice deoarece vreau sa atrag atentia asupra a 3 aspecte importante:
1️⃣ Bugetul pe anul 2020 nu a fost fundamentat corect, supraestimandu-se veniturile, in mod special cele din categoria impozite si taxe locale pe proprietate, desi hotararea prin care a fost stabilit nivelul taxelor si impozitelor locale a fost contestata in repetate randuri de cetatenii, care au semnalat primariei ca sunt informatii gresite trecute in anexa nr. 2 privind incadrarea strazilor in zone de impozitare, umfland astfel din pix valorile impozitelor.
2️⃣ Sectiunea de dezvoltare, care presupune finantarea obiectivelor de investitii, atat de mult cerute de cetateni, a fost sacrificata in detrimentul sectiunii de functionare, desi la inceputul anului a fost adoptat cel mai mare buget alocat acestei sectiuni si o lista lunga de obiecte de investitii din care s-au realizat prea putine.
3. Avem nevoie de alte surse de finanțare, pentru că nici la un nivel de colectare de 100%, banii nu ne sunt de ajuns pentru finanțarea tuturor proiectelor de investiții de care avem nevoie pentru o dezvoltare durabilă și armonioasă a localității.
⚠️ Cred ca se impune mai multa atentie si conectare la realitate din partea ordonatorului de credite la nivel local!
Cu stima,
Valentina Cojocariu
Consilier Local PMP Bragadiru
Mai vad o concluzie demna de mentionat, si anume faptul ca rolul dezvoltatorilor imobiliari este aproape egal cu zero in acest buget. In sensul ca presupusele taxe in plus venite din dezvoltare, nu sunt suficiente pentru o dezvoltare de calitate. Asadar, nu mai bine impune primaria calitatea, inca din faza de dezvoltare, in loc sa sustina o dezvoltare precara pe motiv de venituri in plus la buget? Adica, simplu, nu dai autorizatie de constructie daca nu ai zona ridicata la nivelul de calitate preconizat. Cine s-o ridice? Evident, dezvoltatorii, daca doresc sa faca afaceri pe saracia asta; sau sa astepte ca primaria sa fie mai bogata.
Unde apar aici fondurile europene?
Buna ziua ,si eu sunt economista dar tot mi-a fost greu sa urmaresc articolul dumneavoastra. Daca vreti sa ajungeti la nivelul alegatorilor ,ar trebuie sa faceti un rezumat mai pe intelesul tuturor ca nimeni nu o sa aiba rabdare sa citesca si sa inteleaga tot ce ati scris.
Si cu mai putine emoticoane, daca se poate. Ca ma concentrez si mai greu daca am impresia ca ma uit la desene animate.