• 0724.959.100
  • consilier@bragadirumeu.ro
  • Bragadiru, Ilfov

LOCUINTE SOCIALE – continuare

Continuam  povestea LOCUINTELOR SOCIALE, care vor fi mai mult CONVENABILE pentru cine trebuie. Din toate motivele de mai jos, am transmis o sesizare de nelegalitate Prefectului Judetelui Ilfov cu privire la cele 3 proiecte de hotarare.

Joi 30 iulie, in sedinta Consiliului Local Bragadiru au fost aprobate 3 hotarari care vizeaza achizitia si criteriile de atribuire a locuintelor sociale, de necesitate si convenabile, a caror procedura a fost aprobata in sedinta din 25 iunie 2020, precum si modificarea criteriilor de acces la locuintele din blocul D8.

Mentionez ca in sala au venit persoane cu copii mici, care erau, sau asa spuneau, solicitanti de locuinte sociale, cu un singur scop: acela de a face agitatie in sala si a ma certa pe mine pentru pozitia impotriva locuintelor sociale. Din acest motiv si a faptului ca presedintele de sedinta, precum si alti consilieri locali nu m-au lasat sa imi sustin in totalitate punctele de vedere cu privire la proiecte de pe ordinea de zi, sedinta a fost una galagioasa.

Desi am solicitat scoaterea lor de pe ordinea de zi, alaturi de alti cetateni ai orasului, acestea au fost pastrate si aprobate, bineinteles.
Motivele invocate sunt urmatoarele:

Incalca dispozitiile art. 7 alin.(2) din legea 52/2003 deoarece nu exista anuntul de consultare publica si nu au fost organizate dezbateri publice,

Au fost publicate pe site cu doar 3 zile inainte de sedinta fara anexe, desi sunt parte integranta din hotarari,

Anexa 3 de la hotararea privind achizitia celor 22 de imobile – estimarea de pret are caracter confidential, desi nu exista temei legal pentru confidentialitatea continutului,

Hotararea privind achizitia celor 22 de imobile are la baza un act normativ o hotarare de consiliu nr. 95/2020 a carui legalitate a fost contestata de cetateni, inclusiv de mine prin sesizarea de nelegalitate transmisa Prefectului Judetului Ilfov in 08.07.2020.

In ceea ce priveste hotararea nr. 108/2020 privind achizitia celor 22 de imobile am identificat urmatoarele probleme:

  1. Hotararea incalca prevederile art. 38 din Legea nr. 114/1996 – „Constituirea fondului de locuinţe sociale se face prin realizarea de construcţii noi şi prin reabilitarea unor construcţii existente.”, deoarece aici este vorba despre achizitie de locuinte noi de pe piata libera de la dezvoltatori imboliari.
  2.  Hotararea se bazeaza pe raportul de specialitate al Spatiului Locativ nr. 25353/23.06.2020, care face referire la hotararea cu cele 3 anexe ( studiu de necesitate si oportunitate, caiet de sarcini si estimare valoare de piata), desi la acel moment nici macar nu fusese aprobata hotararea privind demararea procedurii de achizitionare a unor imobile cu destinatie locuinte sociale. Mai mult de atat,  ultima anexa – estimarea a fost livrata de evaluator in 24.07.2020, in ziua in care a fost facuta convocarea sedintei Consiliului Local Bragadiru. Acest fapt demonstreaza ca s-a lucrat pe repede inainte la documente, fara sa existe documentatia necesara, ci doar din dorinta de a cumpara cat mai repede aceste locuinte.
  3. Anexa 1 – Studiul de oportunitate si necesitate se bazeaza pe o ipoteza gresita: una dintre problemele majore, poate cea mai proritara necesitate la nivelul localitatii o reprezinta lipsa locuintelor. Este clar ca nu aceasta este problema majora cu care se confrunta comunitatea din Bragadiru, pentru ca prioritatile cetatenilor sunt altele: canalizare pluviala, unitati de invatamant, trotuare, asfaltare strazi, retea apa-canal, spatii verzi, locuri de joaca.
  4. Anexa 3 – Estimarea valorii de piata nu a fost postata pe site spre consultare publica. Mai mult de atat, in ea se mentioneaza ca este confidentiala la cererea evaluatorului. In conditiile de fata, vorbind despre cheltuirea sumei de 4,3 milioane de lei pe locuinte cumparate de pe piata libera, singurul motiv pentru care se doreste confidentialitatea acestei evaluari este ascunderea informatiilor privind  imobilulul in care au fost evaluate apartamente, deoarece se evita in acel fel banuiala privind identitatea unuia dintre beneficiarii probabil ai acestei hotarari.
  5. Numarul de doar 22 de locuinte care se doreste a fi cumparate nu rezolva problema locativa, in situatia in care Seful Serviciului Registru Agricol, Cadastru si Spatiu Locativ si-a asumat in raportul de specialitate al Hotararii nr. 95/2020 ca sunt 162 de cereri pentru repartizarea unei locuinte.
  6. Nu cunoastem numarul din fiecare categorie de locuinta ( sociala, de necesitate, convenabila)  in care aceste 22 de locuinte vor fi incadrate, deoarece inchirierea locuintelor se va face in baza listelor de prioritati intocmite de comisia de analizare si evaluare si aprobate de Consiliul Local. Astfel, ne putem regasi intr-o  situatia ipotetica in care doar 1 singura locuinta sa fie atribuita unei familii cu situatie financiara precara, care indeplineste criteriile de stabilire a ordinii de prioritate  avand punctajul cel mai mare, iar celelalte 21 de locuinte sa fie atribuite unor persoane care obtin un punctaj suficient de bun si astfel vor fi repartizate ca fiind locuinte convenabile, persoane care intra la categoria de beneficiari alte persoane sau familii indreptatite, in defavoarea categoriei de persoane marginalizate, care au obtinut un punctaj mai mic.

In ceea ce priveste hotararea nr. 106/2020 privind aprobarea Regulamentului referitor la stabilirea criteriilor si a punctajului pentru repartizarea locuintelor cu destinatie de locuinte sociale, de necesitate si convenabile am identificat urmatoarea problema:

a)Anexa 2 si Anexa 3 sunt identitice. Criteriile de stabilire a ordinii de prioritate contine punctajul acordat pentru fiecare criteriu indeplinit permit ca un solicitant  care nu se afla in categoria de persoane marginalizate sa poata obtine un punctaj mai mare decat o persoana  marginalizata, daca de exemplu are studii superioare (10 punte) si dovedeste prin acte ca este tolerat intr-un spatiu cu o suprafata mai mica de 8 mp/locatar( 10 puncte), chiar daca obtine un venit mediu net lunar pe membru de familie peste 1000 lei, nu are niciun handicap, dar are vechimea cererii mai mare.

In ceea ce priveste hotararea nr. 109/2020 privind modificarea anexei 1 la HCL nr. 4/2018, lista criteriilor de acces la locuinte cu chirie din blocul D8 ( 28 locuinte nou noute care au costat aproxiimativ 4 milioane de lei din bugetul local al orasului din anii 2017-2019) am identificat urmatoarele probleme:

  1. Adaugarea subpunctului 1.3 – suprafata locuibila detinuta contravine criteriilor de acces la locuinte cu chirie din fondul locativ de stat aprobate prin HCL nr. 4/2018 unde la punctul 2 din Anexa 1 se mentioneaza sa nu detina in proprietate o locuinta. Astfel, face mai permisiv modul de atribuire  a locuintelor, incat sa poata ajunge si la persoane care detin o locuinta.
  2. Adaugarea subpunctului 5.3 – peste venitul mediu net pe economie contravine obiectivelor de sprijinire prin locuinte cu chirie din fondul locativ al statului. Astfel, face mai permisiv modul de atribuire a locuintelor, incat sa poata ajunge si la persoane care au un salariu bun care sa ii permita plata unei rate la un credit pentru o locuinta la valoarea pietei, dar care din varii motive nu au facut acest lucru, figurand in continuare ca locuind cu parintii, desi situatia in realitate este alta.

Astfel, riscam ca cei care au cu adevarat nevoie de sprijinul statului in privinta asigurarii unei locuinte sa fie sariti din schema, iar apartamentele din D8, care au costat fiecare aproximativ 30.000 euro, sa ajunga pe mana altor persoane, chiar angajati in Primarie sau rude ale acestora.

De altfel, situatia nu ar fi una exceptionala. In anul 2008 o parte dintre locuintele ANL destinate tinerilor au ajuns la rudele unor angajati din Primarie, fiind subiectul unui reportaj de investigatii de la acel moment, disponibil aici https://business24.ro/guvern/stiri-guvern/cine-si-cum-fura-locuintele-anl-1392499 .

In anul 2016, 14 apartamente de 3 camere din blocul D5 scara A erau libere, motiv pentru care s-a adoptata HCL nr. 148/2016 prin care au fost constituite ca parte din fondul locativ pentru tineri destinate inchirerii, in vederea cumpararii.

In anul 2017, prin HCL nr. 43/2017 5 apartamente au fost atribuite, 2 dintre ele catre 2 angajate din Primarie, iar in cazul altei persoane exista o banuiala cu privire la calitatea de ruda a unui angajat din primarie. Prin HCL nr. 61/2017 alte 7 apartamente din D5 au fost atribuite, 3 dintre ele catre 3 angajati din Primarie, iar in cazul altor 3 exista o banuiala cu privire la calitatea de ruda a unui angajat din Primarie. Prin HCL nr. 84/2017, un alt apartament din D5 a fost repartizat unui angajat al Primariei.

In anul 2018, prin HCL nr. 151/2018 ultimul  apartament neocupat a fost repartizat unei persoane, cu un punctaj mai mic decat o alta persoana care era pe lista de prioritate din anul 2017, dar care este angajat in Primarie.

De asemenea, exista liste privind ordinea de prioritate cu solicitantii care au acces la locuinte pentru tineri care cuprinde 8 persoane conform HCL nr. 60/2017, respective 9 persoane conform HCL nr. 45/2018.

In anul 2019, prin HCL nr. 111/10.06.2019 s-a aprobat o noua lista a solicitantilor care au acces acces la locuinte pentru tineri care cuprinde 10 persoane, care preia doar 5 dintre cei din listele anterioare, dintre care unul angajat al primariei, iar in cazul unuia exista banuiala cu privire la calitatea de ruda a unui angajat din Primarie. Motivul era eliberarea unor locuinte in blocul D7, ca urmare a rezilierii unor contracte de inchiriere.

In anul 2020, prin HCL nr.87/2020 s-a aprobat o noua lista a solicitantilor care au acces acces la locuinte pentru tineri care cuprinde 12 persoane, care preia doar 6 dintre cei din listele anterioare.

In prezent exista 28 de locuinte libere in blocul D8 unde vor avea acces cei care au fost aprobati prin HCL nr. 87/2020.

Toate informatiile oferite mai sus pot fi verificate de oricine este interesat printr-o analiza comparativa a listelor de solicitanti cu statul de functii al Primariei, varianta din anul 2018, caci ulterior nu a mai fost publicat pe site cu numele si prenumele celor care ocupa un post in Primaria Bragadiru.

Pe de alta parte, plecand de la raspunsul Primariei nr. 27002/09.07.2020 la intrebarea mea privind numarul de spatii locative, am transmis in 28.07.2020 o noua solicitare de informatii cu privire la numarul dosarelor in functie de fiecare tip de locuinta solicitata: sociala, pentru tineri, tip ANL, de necessitate, la care nu am primit raspuns in sedinta Consiliului Local Bragadiru, deoarece dna Mariana Tatu, sef serviciu, este in concediu. Raspunsul mi-ar fi clarificat o serie de nelamuriri in ceea ce priveste justificarea achizitiei celor 22 de locuinte de pe piata libera.

Reamintesc motivele care stau la baza opozitiei mele in calitate de consilier local fata de acest subiect:

Reamintesc motivele care stau la baza opozitiei mele in calitate de consilier local fata de acest subiect:

  • Considerente legale:
  • locuintele sociale reprezinta un serviciu social pe care statul il presteaza, insa profitand de faptul ca legea nu face distinctia intre diversele tipuri de imobile, primaria se prevaleaza de aplicare prevedrilor achizitiilor publice si prefer procedura de negociere directa,
  • suma de 4.3 milioane de lei prevazuta pentru achizitia de imobile depaseste plafonul valoric maxim de 3.334.050 lei prevazut de legea achizitiilor publice pentru servicii sociale,
  • se incalca prevederile art. 38 din legea locuintei, care mentioneaza ca fondul de locuinte sociale se face prin realizarea de constructii noi si prin reabilitarea unor constructii existente, art. 40 amplasate numai pe terenurile apartinand U.A.T. , nu si prin achizitionare de imobile de pe piata libera.
  • Lipsa oportunitatii:
  • lipsa locuintelor de stat nu reprezinta o problema majora a acestui oras,
  • veniturile la bugetul local pe anul 2020 nu au fost inca stranse astfel incat sa putem cheltui 4.3 milioane de lei pe 22 de apartamente,
  • avem alte proiecte de investitii necesare pentru comunitate, care au termen de incepere a procedurilor anterior termenului acestui obiectiv de investitii, si in cazul carora nu s-a intamplat nimic: achiiztie terenuri pentru constructie scoli in cartierele Independentei si Ghidiceni.

Las mai jos si un extras din Legea nr. 114/1996 a locuintei  – CAPITOLUL V – Locuinţa socială

Art. 38. – Construcţiile de locuinţe sociale se pot realiza, în orice localitate, pe amplasamentele prevăzute în documentaţiile de urbanism şi în condiţiile prezentei legi. Constituirea fondului de locuinţe sociale se face prin realizarea de construcţii noi şi prin reabilitarea unor construcţii existente.

Consiliile locale controlează şi răspund de fondul de locuinţe sociale situate pe teritoriul unităţilor administrativteritoriale respective.

Art. 39. – Locuinţele sociale aparţin domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale.

Art. 40. – Locuinţele sociale se vor amplasa numai pe terenurile aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor art. 11.

Art. 41. – Locuinţa socială se realizează cu respectarea suprafeţei utile şi a dotărilor stabilite în limita suprafeţei construite, potrivit anexei nr. 1 la prezenta lege.

Pentru locuinţele care se realizează prin reabilitarea construcţiilor existente se consideră obligatorii numai prevederile legate de dotarea minimă.

Art. 42. – Au acces la locuinţă socială, în vederea închirierii, familiile cu un venit mediu net lunar realizat în ultimele 12 luni sub nivelul venitului net lunar pe familie, pentru care se acordă ajutor social potrivit legii, majorat cu 10%.

Nivelul minim astfel calculat va fi corectat periodic de Guvern, în funcţie de evoluţia situaţiei economice şi sociale, începând cu anul 1996.

Venitul net lunar pe familie se stabileşte pe baza declaraţiei de venit şi a actelor doveditoare, potrivit prevederilor legale.

Declaraţiile de venit, făcute cu nesinceritate, atrag răspunderea materială sau penală, după caz.

Art. 43. – Locuinţele sociale se repartizează de către consiliile locale pe baza criteriilor stabilite anual de acestea, în condiţiile prevederilor prezentului capitol, şi de ele pot beneficia, în ordinea de prioritate stabilită de consiliile locale, următoarele categorii de persoane: tinerii căsătoriţi care au fiecare vârsta de până la 35 de ani, tinerii proveniţi din instituţii de ocrotire socială şi care au împlinit vârsta de 18 ani, invalizii de gradul I şi II, persoanele handicapate, pensionarii, veteranii şi văduvele de război, beneficiarii prevederilor Legii nr. 42/1990, republicată, şi ai Decretului-lege nr.118/1990, republicat, alte persoane sau familii îndreptăţite.

Art. 44. – Contractul de închiriere se încheie de către primar sau de către o persoană împuternicită de acesta cu beneficiarii stabiliţi de consiliul local, pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire pe baza declaraţiei de venituri şi a actelor doveditoare necesare conform prevederilor legale.

Nivelul chiriei nu va depăşi 10% din venitul net lunar, calculat pe ultimele 12 luni, pe familie. Diferenţa până la valoarea nominală a chiriei, calculată potrivit art. 31, va fi subvenţionată de la bugetul local al unităţii administrative-teritoriale unde este situată locuinţa socială.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *